Ik ben schilder en graficus, werk figuratief, vrij interpreterend. De spanning tussen schilderen en drukken is belangrijk voor me. Het een beïnvloedt het ander. Het ene onderwerp is beter in hout of lino uit te drukken. De guts is goed om uiting te geven aan de weerbarstigheid van het landschap. Schilderen heeft een andere zeggingskracht. De penseel staat me toe meer zoekend te werken. Het resultaat is helderder, transparant haast, lichtvoetig.
Natuur, landschap en tuin zijn mijn onderwerpen. Op dit moment ben ik met een serie landschappen bezig. Gebieden waar we vaak fietsen en wandelen, daar maak ik schetsen, zoals in Spanje, Schotland of Cornwall. Dichterbij de Wadden, Drenthe en Tiengemeten. Daarnaast is ook mijn kleine stadstuin een geliefd onderwerp.
Vaak maak ik drukwerk in opdracht, een combinatie van beeld en tekst.
Sinds 2005 ben ik lid van Kadmium, voorheen de Sigarenfabriek.
Op de Lentesalon van Kadmium laat ik Ontloken zien.
Volg mijn onregelmatige blog, ik schrijf als ik wat te melden heb.
Blog: http://rosemarijnvanlimburgstirum.blogspot.nl/
Inspiratiebronnen:
Paula Modersohn- Becker, Cezanne, Matisse, Hockney, Ina van Zijl, zoveel….
Ik maak als zelfstandig kunstenaar tekeningen, illustraties en cartoons. Daarnaast geef ik verschillende tekencursussen in mijn atelier in Nootdorp.
Naast tekenen met lijnen in zwart-wit, in viltstift, potlood maar ook digitaal, teken ik heel soms met toevoeging van kleur. De lijnen in mijn tekeningen, vaak zoekend en op weg, zijn altijd treffend. Uit mijn tekeningen blijkt de fascinatie voor het lijnenspel en het vlak. Het onderzoek naar de uitdrukking van de lijn en het vlak boeit mij in het bijzonder. Wat als de lijn/vlak wordt weggelaten, verschuift, verdubbelt, overlapt, etc. Wat als een vlak donkerder of lichter wordt? Wat gebeurt er dan in de tekening? Ook onderzoek ik het fenomeen ruimte in de tekening.
Na meer dan 10 jaar kunstenaarschap overdenk ik mijn werk. Wat is de overeenkomst tussen mijn tekeningen gedurende de afgelopen 10 jaar en is die er wel?
Na mijn afstuderen maakte ik een tijdlang ruimtelijke werken in viltstift waarbij een tekening bestond uit meerder lagen en weggesneden delen van het papier. In deze portret- en modeltekeningen ontstond een feitelijke diepte.
Ook werkte ik een lange periode aan lijntekeningen in viltstift. In deze werken probeerde ik met zo weinig mogelijke lijnen een maximaal effect te creëren. Hier ontstond ruimte door het weglaten van lijnen.
Na een uitstapje naar digitaal getekende cartoons werk ik nu met potlood. Dat begon tijdens de coronaperiode toen ik werkte aan een serie van 10 tekeningen van dezelfde tak van een Gelderse roos in mijn tuin. Zo ontstond een serie tekeningen waarbij de ruimte bestaat door de feitelijke factor tijd tussen de verschillende tekeningen. In mijn huidige serie tekeningen “Ballen” ben ik weer op zoek naar diepte en ruimte. De vraag is: “Hoe schep ik meer diepte in een tekening met dezelfde abstracte vormen?”
Wanneer ik terugkijk naar de afgelopen 10 jaar constateer ik dat mijn zoektocht naar ruimte en diepte een rode draad is in mijn werk. Met verschillende materialen en technieken onderzocht/onderzoek ik hoe ik een grote/grotere mate van ruimte en diepte kan creëren.
Dus ruimte en diepte is al 10 jaar een consistent thema in mijn werk.
Materialen en vormen die persoonlijke waarde hebben, verwerk ik in ruimtelijke objecten. Levensverhalen geven mijn werk vorm en betekenis. Met deze ‘KoesterKunst’ maak ik het vergankelijke tastbaar en geef ik een kijkje in de ziel.
Mijn schilderijen komen tot stand door te spelen. Intuïtief en in beweging voel en zoek ik naar wat het materiaal wil. Het proces is leidend, wat volgt is het resultaat. Met een onderlaag van gesso gemengd met zand, karton, textiel, lijm en touw, en een bovenlaag van acrylverf, krijt en potlood, schep ik beelden die de kijker tegemoet komen.
In 1993 voltooide ik de opleiding tot beeldend therapeut. Een 4-jarige studie waarin expressie door schilderen en ruimtelijk werken centraal staat. Jarenlang was schilderen voor mij als schrijven in een dagboek. Vanaf 2011 ben ik gaan exposeren en sinds 2015 organiseer ik workshops.
Inspiratiebronnen: Hannelore Baron, Marc Rothko, satelliet/natuurfotografie, o.a. Yann Arthus-Bertrand.