In mijn werk staan de natuur en de poëzie centraal. In een voortdurende zoektocht tracht ik vorm te geven aan die verschijnselen die verwondering en schoonheid oproepen. Het dwarrelen door de lucht, een blaadje, een takje, een pluisje, het meegevoerd worden door de wind. Datgene wat je in de aarde vindt en datgene wat je in de lucht en de wolken waarneemt, die relatie is een bron van inspiratie. Al die dingen geven een gevoel van kwetsbaarheid, tijdelijkheid en broosheid. Maar ook een gevoel van schoonheid en kracht. Zoals poëzie een bijzondere ervaring kan oproepen door het ritme of door de melodie van het gedicht, zo kan schilderkunst door kleur, vorm en ritme een dergelijke ervaring oproepen.
Ik heb diverse opleidingen doorlopen waaronder de HKU Utrecht voor 1e graad docent beeldende kunstvorming (2000) en de Koninklijkje Academie Beeldende Kunsten (KABK) Den Haag in schilderen, tekenen en etsen (2004). Als docente heb ik les gegeven aan groepen kinderen en ouderen. Momenteel richt ik mij op eigen werk en maak ik regelmatig boekjes over specifieke onderwerpen die mij bezig houden (zoals vogels, schelpen, dieren, …).
In 2000 had ik mijn eerste grote expositie in de Sigarenfabriek te Delft. Sindsdien ben ik lid van Kadmium.
Altijd ben ik gefascineerd geweest door mooie architectuur en stedenbouw.
Hier twee sterk contrasterende werken van hetzelfde thema, stadsgezichten – in dit geval van Delft.
Mijn litho’s zijn los en vrolijk. Dat komt doordat het creatieve deel heel snel gaat, terwijl de voorbereiding een berg werk is.
Bij mijn olieverfschilderijen gaat dat anders. Tijdens mijn opleiding heb ik de techniek van ‘laag over laag’ geperfectioneerd, en dat levert diepe kleuren op in het werk. Vaak schilder ik met veel detail, dus het creatieve deel is zeer bewerkelijk.
….Ik ben gelukkig als ik werk….
In 1982 studeerde ik af aan de KABK te Den Haag. Sindsdien ben ik actief beeldend kunstenaar en geef ik kunstlessen in mijn eigen atelier op Scheveningen.
Werken is voor mij als ademen, ik word somber als ik niet in een creatief proces ben.
De materialen en onderwerpen zijn daaraan ondergeschikt, in het vormgeven zelf ervaar ik dat ik luister naar dat wat gehoord en gezien wil worden.
Mijn ziel is mijn maatje, zij bepaalt de maat, de kleur en vorm.
De buitenwereld, reizen, teksten of collega’s raken haar aan, zij leggen hun zaad in mijn schoot…..daar groeit het in mij….dit raakbare kind dat inspiratie heet.
Terwijl ik loop zie ik het voortdurende wisselende oppervlakte van de aarde.
Ik kijk naar voren, opzij maar vaak naar beneden, ik zie de horizon en de wolken maar telkens opnieuw trekt de bekleding van glooiende vormen, wat onder mijn voeten is mijn aandacht. De randen van het water, hier modder, hier zand, hier allerlei vormen ontstaan door wind, door water, door regen, daar beweging, wisselende lichtvlekken, beweging en patronen, kleur met diepte en kleur met transparantie en kleuren die zich bewegen tussen herkenbaar en benoembaar en dan weer zo veel tegelijk dat je niet weet welke kleur je nu eigenlijk ziet
Mijn werk is altijd verbonden met de waarneembare, visuele werkelijkheid en hoe die verandert in de werkelijkheid van de verf. Daarbij word ik gefascineerd door de mogelijkheid ingewikkelde structuren terug te brengen tot patronen en eenvoud.
Ik woon en werk in Rotterdam, waar ik aan de academie voor Beeldende kunsten schilderen en ontwerpen studeerde en een opleiding tot docent volgde. Beeldend werk wordt autonoom en in opdracht gemaakt.
Werk is aangekocht door diverse particulieren, voor openbare gebouwen, bedrijven en CBK Rotterdam.
Het werk van mij is vaak gelaagd en kleurig Het beeld ontstaat uit alledaagse waarneming. Momenteel maak ik sculpturen, veelal van hout en karton. Lijnen, kleur en materiaal spelen een belangrijke rol. Mijn aandacht en interesse gaat uit naar gebouwen, industriële gebieden, het gewone straatbeeld, verzamelingen, vormen en lijnvoering. Intuïtief bouw ik mijn werk op en is het soms op zoeken naar orde in de chaos. Ik wil mensen uitnodigen om te onderzoeken wat er te zien is en een eigen verhaal bij het beeld te vormen.
Ik las een mooie uitspraak van Chagall:
Als ik maak vanuit mijn hart lukt bijna alles, vanuit mijn hoofd bijna niets.
Deze belangrijke uitspraak wil ik zoveel mogelijk vasthouden.
Mijn kunst is niet-objectief en geïnspireerd door decoratieve patroonelementen. Handgesneden sjablonen van delen van patronen gevonden in oud behang, tegels of ornamenten die ik fotografeer in en op gebouwen over de hele wereld vormen de basis van mijn composities.
Ik zie veel schoonheid in verweerde oude muren met afbladderende verf en in kerken met bijna vergane fresco’s. Het gevoel dat dergelijke, aan vergankelijkheid onderworpen schoonheid in mij oproept, probeer ik weer te geven in mijn werk. Daarbij wissel ik ronde, organische vormen af met strakke lijnen en rasters.
Het creatieve proces, het spel van weglaten en opnieuw introduceren van delen van het patroon, vind ik eindeloos fascinerend en bevredigend. Het geeft me tegelijkertijd een gevoel van rust en opwinding die ik hoop over te dragen aan de toeschouwer.
Ik schilder met olieverf en heel realistisch. De werkelijkheid zoals die zich aan mij voordoet wil ik vangen, verzachten en monumentaliseren. Ik maak voor mijn schilderijen gebruik van eigen foto‘s. Dit zijn juist geen bijzondere foto’s, maar alledaagse kiekjes.In mijn schilderijen moet het beeld helder en direct zijn, maar ook zacht. Zacht in de overgangen.Lijnen probeer ik te laten ontstaan . Het onderwerp moet een sterke aanwezigheid hebben op het doek. Omdat te bereiken overschilder ik het onderwerp keer op keer. Het gaat mij om de alledaagse werkelijkheid, zoals ik die zie. Helder, monumentaal en verzachtweergegeven. Dit geldt voor alle onderwerpen waar ik me mee bezighoud. Ik streef ernaar dat het beeld krachtig, monumentaal en zacht is en hoop het hierdoor een poëtische kwaliteit te geven.
1972 Eindexamen VWO diploma
1974-1978 NXX diploma (voorloper van de lerarenopleiding handvaardigheid)
In 1980 ben ik gestart als keramiste. Dat heb ik vele jaren gedaan. Met een eigen atelier, veel exposities, opdrachten
En een docentschap keramiek aan Cultureel Centrum Leiderdorp.
In 2006 ben ik me gaan oriënteren op 2 dimensionaal werk. Ik heb schilderlessen gevolgd bij Fer Hakkaart en later bij Arnout Kilian. Inmiddels heb ik me helemaal op 2 dimensionaal werk toegelegd.
Recente Exposities:
2024 Solo-expositie Haagse Kunstkring
2023 Kunstroute Duinoord en Delft Kadmium
2022 Kunstroute Muiden
2022 Nationale Kunstdagen Gorichem
2021 Groepsexpositie Breda
2020 – 2022 Hilton hotel Londen en Keulen
2019 Schilderij van het jaar ( geëindigd als 6 e )
2019 Art Fair Eindhoven
2019 Amsterdam Art Fair
Christiane Maurer (1963, DE) studeerde Industrial Design aan de Universität der Künste Berlin. Na haar promotie aan de TU Delft over de waarneming van artefacten (1994) werkte zij als ontwerper, beeldend kunstenaar en onderzoeker. Zowel in haar commercieel werk als in haar vrij werk staat geweven textiel centraal.
In een uniek proces dat ze zelf heeft ontwikkeld, vormen digitale ontwerpen en complexe handweeftechnieken één geheel. Dit resulteert in kunstwerken die niet meer lijken op gewone, handgemaakte of industrieel geproduceerde, weefsels.
In haar Dubbelweefsels staat de perceptie van kleuren centraal. Met complexe kleurverlopen verkent zij hoe kleuren elkaar beïnvloeden en dezelfde kleur steeds weer anders, tot het niet-herkenbare toe, wordt waargenomen.
Haar werk is geweven: draden in vaste kleuren en discrete stappen in schering en inslag maken van ieder beeldpunt een bewuste keuze en stellen in staat om kleureffecten in hun omgeving exact te analyseren.
De Dubbelweefsels zijn alleen mogelijk door digitaal ontwerp en ambachtelijke uitwerking te combineren. In uitgebreide computerstudies worden concepten onderzocht en uiteindelijk in handgeweven werken gerealiseerd. Hiermee draait Christiane de rol van creativiteit in textielkunst om: alle creatieve processen spelen zich in een digitale omgeving af; het weefgetouw is geen inspirator, maar een gereedschap dat vastgelegde stappen precies uitvoert.
“Als ik beeldend werk, kom ik heel dicht bij mezelf”
Ik volgde verschillende kunstopleidingen en studeerde in 2001 af aan de Willen de Kooning Academie in Rotterdam. Geïnspireerd gaf ik 23 jaar kunstlessen aan middelbare scholieren, maar tegenwoordig werk ik hoofdzakelijk in mijn atelier op de Bickhorst in Den Haag en geef een dag in de week keramiekcursussen bij De Beeldhouwwinkel.
In mijn beeldend werk zijn twee grote thema’s zichtbaar: de adem en dromen.
Sinds 2015 doe ik een beeldend onderzoek naar de Adem. De serie werken, in diverse materialen, waaronder porselein, klei, cortenstaal, mixed media, textiel en brons, heeft een biografisch karakter en gaat over de belangrijke rol van de in- en uitademing in het leven. Op zoek naar ademruimte boetseer ik op dit moment wandsculpturen in porselein: ademwolken, longvormen en dagboekschetsen.
Wat mij zo fascineert aan lucht en de adem is dat lucht hetgeen is dat alle organismen op aarde met elkaar verbindt: iedere vogel, iedere boom, ieder mens. De lucht die je uitademt, wordt door een ander organisme in jouw omgeving weer ingeademd. Door met bewustzijn te ademen kom je in verbinding met je eigen wezen en, of je dat nou wilt of niet, je komt in verbinding met de ander.
Voor de mens geldt dat in haar zoektocht naar ademruimte een respectvol contact van de mens met de aarde van essentieel belang is. Ik nodig de kijker uit na te denken over de kwaliteit van leven en al kijkend naar mijn werken ademruimte te nemen.
Ik ben autodidact maar erfelijk belast met een moeder als portretschilder. Na haar overlijden heb ik letterlijk haar olieverfkoffer opgepakt en ben begonnen. Alles wat ik maak gaat over mensen, daarbij staat de kwetsbaarheid van de mens vaak centraal. Het is een thema wat me raakt en waar ik middels mijn werk graag de aandacht op vestig. Tevens werk ik aan opdrachtportretten.
Mijn werk is figuratief en ik werk overwegend met olieverf. Daarbij staat mijn ontwikkeling in toets en kleur centraal.
Mijn werk is drie keer verkozen voor de Zomerexpo van 2014, 2015 en 2016 in het Kunstmuseum in Den Haag. In 2014 ben ik gevraagd mee te werken aan het TV-programma Sterren op het doek. Tevens zijn meerdere van mijn portretten geselecteerd voor ‘Het weekend van het Nederlandse portret’ in Loods 6 Amsterdam (1e editie 2017 & 2e editie 2020). Twee portretten van mijn hand zijn genomineerd bij de laatste 50 voor de Nederlandse Portretprijs 2023 in Slot Zeist.
Ben je geïnteresseerd of heb je vragen, stuur een mailtje naar kiekhaket@gmail.com