vele Gezichten van Keramiek
vanaf 30/05/2024 tot en met 07/07/2024
Tentoonstelling ‘vele Gezichten van Keramiek’
Zeven keramisten uit Delft en Den Haag maken een keramiek tentoonstelling in Kadmium in de bovenzaal van het Prinsenkwartier in Delft. Alle zeven gebruiken ze klei om verhalen te vertellen. De beelden die ze in klei maken zijn daardoor heel persoonlijk en divers, ziedaar de titel ‘vele Gezichten van Keramiek’. Van barok naar minimaal en van realistisch naar poëtisch. Deze kunstenaars laten zien dat alles mogelijk is in klei. Dat doen ze omdat de Delfts Keramiek Dagen eraan komen. In het laatste weekend van juni is er voor de derde keer een internationale keramiek markt op de grote markt.
Vanaf 30 mei is de tentoonstelling open. Zondag 2 juni om 15 uur opent Marja van Rossum, Filosofisch vragensteller en bedenker van ‘Filosoferen met Kunst’ de tentoonstelling.
De tentoonstelling is te zien tot 7 juli 2024 en is open van woensdag tot zondag van 12 tot 17 uur. In het keramiek weekend van 29 en 30 juni is de tentoonstelling vanaf 10 uur open.
De Delftse kunstenaars zijn Colja de Roo, Monique Roodenburg, riëlle beekmans en, Sascha van Eijk. Uit Den Haag doen mee Ilona Senghore, Liesbeth Hensels en Maaike van de Gevel. De helft van deze kunstenaars zijn eenkennig en maken enkel beelden in klei. De andere helft schildert of fotografeert en maakt ook beelden in andere materialen. Zo komt Monique uit het theater, dat zie je terug in haar fotoserie. Ze sluit bij deze keramiek tentoonstelling aan omdat ze in haar nieuwe foto serie klei gebruikt om haar hoofdrolspellers vorm te geven. Met zachte hand boetseert ze een huid om de gezichten. Sacha is een schilder en dat zie je duidelijk terug in de wijze waarop ze haar keramieken vissen kleurt. Colja de Roo is misschien wel de meest klassieke keramist van het gezelschap. Ze gebruikt onder andere de bekende Raku techniek om haar werk te kleuren.
Ondanks de vele verschillen zijn er naast de materiaalkeuze andere overeenkomsten te vinden. Alle kunstenaars maken in hun beelden gebruik van herhalingen. Soms zijn deze herhalingen geometrisch en wordt het geheel van een abstract wandreliëf, zoals in de werken van Liesbeth Hensels. Ilona Senghore past verschillende herhalingen toe in haar figuratieve beelden. We zien dertig gelijke vormen, steeds in een andere kleur. En ook in haar tempelbeelden vind je de herhaling terug bij de bogen in de tempels. Maaike van de Gevel en riëlle beekmans lijken zich te verliezen in de herhaling van dezelfde vormen, die toch steeds anders is. Zo laten zij zien dat niets ooit helemaal precies hetzelfde is.
curator
riëlle beekmans
deelnemende kunstenaars
Colja de Roo
Colja de Roo heeft ruim 35 jaar ervaring met klei en inmiddels al 25 jaar een eigen atelier. Ze heeft diverse cursussen en workshops gevolgd, maar is hoofdzakelijk autodidact. “Werken met klei is voor mij spelen met het materiaal en onderzoeken wat je er wel en niet mee kunt doen. In klei kan ik mijn fantasie kwijt.” zegt Colja. Een veel terugkomend thema in haar werk zijn maskers in allerlei gedaantes en muurobjecten.
Het werk wordt door haar in verschillende raku-technieken gestookt, waarbij deze ook gecombineerd worden in één werkstuk. Vooral het onvoorspelbare van de raku-stook spreekt haar erg aan.
Ilona Senghore
‘Het verlangen naar vrijheid’ is een terugkerend thema waar de serie ‘Tempelbeelden’ van Ilona Senghore op gebaseerd zijn. Dieren verblijven in een geborgen omgeving - de tempel - en bewegen door het water - het onderbewuste - boven de tempel uit hun vrijheid tegemoet. Deze beelden ontstaan als reactie op haar baan waarin ze werkt met mensen met dementie.
Een van haar taken in dit werk is een situatie creëren waarin de ‘mens’, ondanks dementie, gezien wordt en zich vrij voelt om zichzelf te zijn. De mens is niet opgesloten in zijn lichaam, niet beperkt door zijn omgeving en voelt zich goed.
Liesbeth Hensels
Na een loopbaan in de gezondheidszorg ontdekte Liesbeth Hensels in 2015 de mogelijkheden van klei. Het materiaal in zijn diverse vormen en mogelijkheden was een ontdekking voor haar.
Wars van opgelegde regels, kunststroming of dwingende thema’s, maakt ze alles waar haar hoofd vol van is. Vormen en texturen die in de natuur en in haar omgeving voorkomen, vormen de inspiratiebron voor haar werk: puur, soms herkenbaar, soms abstract. Telkens weer laat zij zich verwonderen. Deze instelling biedt Liesbeth Hensels alle mogelijkheden om verschillende soorten klei, technieken en glazuren uit te proberen en in haar werk toe te passen. Haar handgevormde objecten van keramiek zijn divers en doorgaans in kleine series gemaakt.
Maaike van de Gevel
Maaike’s recente keramische werk is vooral geïnspireerd op de verhalen uit haar ‘Nachtboek’, het boek waarin ze vroeg in de ochtend haar dromen opschrijft en schetst.
Zo verwijzen de ‘Rooted Hands’ naar een serie dromen waarin ze kon ervaren dat ze er in moeilijke tijden niet alleen voor staat, maar dat er helpende handen zijn als het donker is. In het bij Kadmium geëxposeerde werk combineert ze haar schetsmatig geboetseerde werken in klei of porselein met messing of cortenstaal.
Via de QR codes bij een deel van de werken, kun je de droom die ten grondslag ligt aan het beeld op je eigen mobiel beluisteren.
Monique Roodenburg
Monique Roodenburg heeft na haar opleiding en carrière als theatermaker het podium ingeruild voor de camera. Ze heeft zich gefocust op fotografie en de kunst met het theater nog duidelijk in haar rugzak. Met haar werk neemt ze je mee naar een vervreemdende wereld. Haar geënsceneerde en zorgvuldig gestileerde beelden dagen jou als kijker uit om een eigen verhaal te maken.
In deze tentoonstelling toont ze haar nieuwste foto’s ‘From the soil’. In deze serie voegt ze met klei een extra dimensie aan haar portretten toe. Monique gebruikt klei in haar fotografie en fotografie in haar klei. Het is een nieuwe en spannende stap in haar ontwikkeling als fotograaf. Een onderzoek naar waar de combinatie fotografie en klei haar brengt. Met haar handen plant ze letterlijk zaadjes in ‘de grond’, die uitgroeien tot iets moois.
riëlle beekmans
Maria is een steeds terugkerend figuur in haar werk. Wat ontstond als een terloops miniatuurtje van vijf centimeter laat zij niet meer los. Zij ziet Maria als een symbool voor alle vrouwen. Als eerbetoon aan een van haar favoriete kunstenaars heeft zij een Maria Roosen taart gemaakt. Dansende Maria's op een imposante taartvorm. Het betreft een gedurfde assemblage van een grote roze taart met daarop dansende Maria’s. Het werk straalt onmiskenbaar vreugde en diep plezier uit in het creatieve proces. Maria die altijd als een ingetogen figuur wordt afgebeeld, staat uitbundig te dansen. Bij riëlle beekmans mag Maria uit haar rol stappen, die haar door haar zelf of andere is opgelegd. Maria is ook al jarenlang haar glazuurmaatje. Op kleine Maria’s test ze haar glazuren. Meer dan 300 kleine Maria’s zijn samengebracht in het beeld ‘Glazuur Bibliotheek’.
Sascha van Eijk
Sascha van Eijk exposeert haar zeedieren en vogelfiguren, die beide menselijke trekken laten zien. De vogels vaak meer dan de zeedieren. Deze figuren komen op in haar gedachten, meestal door het zien van kooien en schelpen. Naast het maken van abstracte schilderijen is het werken met klei voor haar een fijne afwisseling. Het materiaal leent zich goed voor figuratief werk.
De vogels zijn brutaal en rebels en weten altijd een manier te vinden om uit te breken, ook al zitten ze soms in een kooi. De zeedieren zoeken juist rust en veiligheid. Ze zoeken geborgenheid in en onder schelpen. Ze zijn karakteristiek en symboliseren twee tegengestelde menselijke behoeftes.
Finissage vele gezichten van Keramiek
We nodigen je van harte uit om met de kunstenaars van de tentoonstelling en Marja van Rossum, filosofisch vragensteller, te filosoferen met keramiek. Onder leiding van Marja gaan we deze middag met elkaar in gesprek over een of meer beelden in de tentoonstelling. Natuurlijk kan de maker er van alles over vertellen, maar de meeste […]